Friday, May 14, 2010

Terkenang 5 bulan yang lepas..pengalaman caeserian..

hai..

tetiba je teringat mase nak melahirkan baby adam 5 bulan yang lepas..asal ada kawan melahirkan anak, mesti ter flash back sume pengalaman nak melahirkan adam dulu..kali ni,Nazrina n Kamal yang dapat anak, p aku pulak yang lebih2 emo kat lab ni..padahal dapat anak dalah berita yang menggembirakan..bukan aku nak kata yang aku x gembira dapat anak, p aku terharu sebab x caye aku adalah seorang ibu sekarang ni..

aku di jangka melahirkan pada 16hb Nov 2009.p aku doa2 jugak dalam hati supaya melahirkan pada 11hb Nov coz tu bebday aku.kot2 dapat celeb8 bebday sekali ngan baby nanti..p hadiah asing2 lah dari hubby kan :)tunggu punya tunggu punya tunggu, aku masih tidak mempunyai tanda2 untuk melahirkan anak..tapi 2 minggu sbelum due date tu, aku telah keluar darah yang banyak actually..cemar darah kata org tua sarawak..time tu aku ngan hubby nak tengok movie n bile aku rase semacam jer, aku terus cek kat toilet..ya allah, darah..ape ni..aku takut dan menggigil d dalam tandas dan terus keluar n bagi tau hubby aku nak beranak..kelakar ade gak bile d pikirkan balik..hubby aku tanye lah sakit perut ke..aku jawab tak, p ade darah banyak..so aku terus g ke sgh tempat labor room tu untuk reAdy nak beranak..p nak kene cek dulu lah..aku datang pkul 6pm and kene panggil around 9pm..tu doktor pelatih yang panggil n cek n tanye2 ape yang patut..then die suruh aku tunggu..aku tunggu lah sampai pukul 10pm abru kene panggil..rupe2 nye nak kene seluk..takut nya aku tuhan je yang tau..mule2 tu sakit sangat aku rase coz tu 1st time d perlakukan sedemikian rupa..doc pelatih tu cakap dah bukak 2cm p die kate kene tunggu doc betol datang untuk confirm..pas tu die carik lah doc betol.doc betol tu adalah seorang doc india yang garang terhadap doctor pelatih2 nye p bile ngan aku die senyum..makumlah aku kan patient.. n bile doc betol tu cek rupe nye tak bukak lagi..ceh..suspen jer.
.




2 minggu pun berlalu...
16/11/2009 aku masih jugak tak de tanda2 nak melahirkan anak..p aku tunggu jugak lah sampai lah 21/11 aku rase mcm terkencing dalam seluar..rase mcm suam2 gitu..ku pun diam je lah coz x byk..kot2 lah aku betol terkencing dalam seluar..p selalu lak aik ni keluar..aku ckp kat mak aku lah..so mak aku kate tu air ketuban n aku tepon hubby aku yang tgh nak keluar untuk bawak aku ke hospital..p b4 ke hospital aku jalan2 dulu n ptg baru aku cek kat hospital.bila kat spital si doc pelatih tu cakap tu bukan air ketuban..dah lah tgu lame nak cek aje n at last die ckp aku salah..tu hanya mukus show..mcm aku x tau mukus tu mcm mane..p bile doc betol cek, doc tu ckp air ketuban aku dah tgl sedikit..n kene admit kat hospital..aku pun d induce dengan memasukkan ubat d dalam tutttttttttttttt..sakit jugak kena masuk ubat ni..so doc expect malam nya aku akan kesakitan dan esok akan deliver..p malam tu aku ade lah rase senggugut p x de lah sakit mane pun..sume org dalam wad tu ada baby kat sebelah mereka kec aku..aku siap jalan2 agi tolong ibu2 ini ape2 yang patut..dah aku x sakit mestilah aku yang paling aktif dalam wad tu..tunggu lah aku untuk deliver sampei lah 23/11 pagi doc pakar cakap suruh 2nd time unduce n ni kompom beranak..pada pkl 9am aku d hantar ke labor ward untuk d induce, d cucuk, d bogelkan n mcm2 procedure lah..sume aku ikut..hubby aku sangat kesian..die yang tak tau berita aku sgt (ade lah sms sesekali) tunggu jer kat luar ward tu pakai baju keje..maklum tu hari isnin..nasib die x g keje coz aku cakap ari ni kompom beranak..tgh d masukkan drip, doc pelatih n nurse siap gaduh lagi depan aku..nurse tu cakap x yah lah seluk n cek bukak lagi coz baru je sorang doc pelatih tu n doc betol cek tadi..p si doc pelatih yang jaga room no 8 yang aku duduk tu cakap, ape salah nye die cek lagi since die yang jaga bilik tu..nurse tu cakap agi, nak cek tgu lah sejam agi..p doc tu x kesah terus d ambik glove n cek..aku pun nak kate ape kan..sakit tau asyik kene cek2 aje ni..jam 945am gitu, doc pakar datang n cakap, i kene cek u skali lagi coz doc yang mula2 tadi cakap darah u dah kaler lain..bile die seluk n keluarkan tangan, aku tgk darah pekat n ketol2 aje n campur ngan mukus kaler hijau2.p aku x tau pun ape tu..n terus die surh staff ambikmesin scan tu n cakap kau nak kene bedah immediately coz baby dah berak n heart beat dah slow..datang lah sorang lagi doc pelatih bacakan regulation n so on kat aku.." operation ni byk risiko..bla bla bla..kepala baby mungkin tercedera, otak mungkin tercedera,risiko hiv, n infection...n bla bla bla" habis je die bacakan terus aku nanngis tak tau malu..ade lebih kurang 8 org semua kat situ tgk je aku nangis..doc pakar tanye y nangis..aku dah x dapat jawab..so sorang doc ni mintak hp no hubby nak bagi tau lah nak kene operate..kecoh giler time tu nak booking OT.dah OT x de free..n at last aku memotong q sorang patient i yang x tau ape penyakit die..aku pun d siapkan untuk ke OT lebih krg jam 9.55-1000am gitu..hubby dah kat luar tgu n aku x terckp coz nangis2..hubby kate die takut sgt..taku ade pape jadi kat aku n baby..die ingt baby ada masalah..p sebab aku nangis2 je die x tertanya...

OT room..
hubby tgu kat luar n aku d beri minum air pahit..doc tanye kau ada makan ke pagi tadi aku jawab ade lah..makan nasi bubur spital..x sedap nasi die..heheh..syukur jugak lah ada makanan..masuk OT tah pkul 10.30am mcm gitu kot..d beri epidural n pasang oksigen sume..d pindahkan dari satu katil ke satu katil agak nya pkl 11.15++ kot baru stat aku terlentang atas katil bedah tu..klung klang klung klang je bunyi besi n doc2 n staff situ cakap2 n gelak2 jer..aku pulak sibuk nak muntah..makin die sedut gune lat penyedut makin rase nak muntah pulak..staff tu borak2 lah ngan aku..anak ke berapa ni, hubby keje mane..aku pun jawab lah coz bukan ade rase pape pun..bosan tunggu..baik bawak magazine untuk baca..pas tu tetiba aku dgr bunyi baby nangis..anak aku dah lahir..aku senyum n mengucap syukur..time tu is 1143am..harap semuanya sihat n selamat..aku tgk staff tu bawak anak ku keluar..a few min die tunjuk kat aku.."tgk yang bawah ni..laki ke pompuan?" aku jawab boy..ok..pas tu die bawak baby tu kuar n aku d pahamkan baby aku akan d hantar ke nursery..




aku msh x settle lagi ni..bile dah settle aku d letakkan kat luar OT dah d beri mcm heater..p bende tu mcm bunyi vacuum kat umah jer..aku menggeletar x sedar..sangat sejuk..bila da settle baru lah a ku d hantar ke maternity wad balik...




maternity ward 2..

kat mat ni aku pindah katil 3 kali..3 jam yang pertama ok ok lagi..baring2 je atas katil..masuk je jam yang ke 4 sakit nye tuhan je yang tahu..aku panggil nurse nak mintak painkiller injection coz doc bagi tau nanti mintak injection dari nurse..p si nurse tu cakap tgu 8 jam baru boleh bagi inhection..huhu..sakit nye tempat operate tu sampai aku x leh nak gerak..p bile dah d bagi injection , x de pun hilang sakit..masih gak sakit cume berkurangan jer..baby aku masih kat nursery n d bagi balik kat aku keesokkan hari nya..pada 25/11 patut nya aku discharged p memandangkan aku demam so kene admit lagi d wad ni..ah bosan giler...doc ckp mayb aku kene infection..hubby aku setia dtg pagi hantar bf, lunch n ptg..stiap ari mcm tu...kesian die x cukup tido dek melayan kerenah aku..die adalah hubby yang penyayang dalam dunia ni bagi aku (alah sume org puji hubby die yang terbaik).die yang maskkan bubur n makanan untuk aku setiap ari..mak aku kadang2 aku mintak jugak hantar makanan..pada 27/11 iaitu hari raya aidiladha,aku merayu kat doc tu keluarkan aku dari wad coz aku dah seminngu admit..doc tu pun kasilah aku keluar p b4 tu mcm2 die pesan kat aku..aku balik petang 27 tu dengan d bekalkan ubat-ubatan n paling penting is anibiotik coz aku dapat infection after operate..b4 operate pun aku kene msuk ubat jugak thru tgn..sakit..benci aku coz some nurse x reti nak cari urat yang betol..byk kali die cucuk carik urat..



5 months dah berlalu..

kini kami bahagia dengan kehadiran si cilik kami..beberapa hari jugaklah nak carikan nama yang berkenan.actually list2 nama dah cari cume x tau nak pilih yang mana..akhirnya kami nama kan newborn kami ADAM IZZ HARIS (KEKUATAN YANG MELINDUNGI). Semoga keluarga kami ini d rahmati Allah dah bahagia selamanya..Amin...


KESAYANGAN KU..ADAM N AYAH



KASIH SEORANG AYAH PUN MEMBAWA KE SYURGA..



LIKE FATHER LIKE SON..

No comments:

Post a Comment